torsdag 16 april 2020

En ren nostalgitripp


Biblioteket är numera så gott som folktomt och mina besök dit har glesats ut men igår tog jag en snabb vända och lyckades norpa åt mig Anders Brodins ” Smartast bland mesar”. Det handlar om talgoxen och jag hamnade nästan genast i 1950-talet. Jag mindes promenader på Gamla kyrkogården i Malmö, promenader i lummig grönska och med en liten påse blandat nöthack att mata fåglar med. Det var många småfåglar som flockades kring godsakerna och de ivrigaste och mest orädda var talgoxarna- de åt direkt ur händerna. I Brodins bok läser jag också om talgoxattacker mot mjölk- och gräddflaskor. De som är av min generation minns nog att för länge sedan kunde man få mjölkprodukter levererade till grinden/tomtgränsen- mjölk och grädde i flaskor med kapsyl i folie. Talgoxar är intelligenta fåglar och de listade snabbt ut hur man skulle få tag på de åtrådda produkterna. Godast var så klart grädden och framför allt då vispgrädden. Kapsylerna blev snabbt forcerade och försedda med hål.
Det är fascinerande inblickar i denna fågels liv som Anders Brodin bjuder på och anrättningen kryddas med andra fågelupplevelser som till exempel en kvinnohatande papegoja och en talande korp.
Det känns bra att läsa om talgoxen, speciellt i dessa tider för denna- den smartaste bland mesar- är en överlevare.


Inga kommentarer: