lördag 11 april 2020

En engelsk gentleman

John Aubrey (1626-1697).

De flesta bokälskare har en uppsättning så kallade hyllvärmare i sina hus, så även jag. Nu, om någonsin, är det väl dags att damma av ett urval av dem för närmre placering på läsbordet. Jag hittade Ruth Scurrs fiktiva biografi/dagbok över John Aubrey ” John Aubrey - My Own Life”, en bok som blev mycket omtalad ( och rosad) för ett par år sedan. Om John Aubrey vet jag inte så mycket men han levde sannerligen under det som kan kallas ” interesting times”. England under 1600-talet måste ha varit en farlig plats för många - det var en tid av uppror, krig och kungamord men också av vetenskapliga framsteg och nya tankar. Mitt i allt detta befann sig alltså John Aubrey, en man som rörde sig i vida cirklar och som var nyfiken på det mesta. Fornforskare, författare, boksamlare... listan kan göras lång. Jag börjar läsningen och Wiltshire är första anhalt.
” I was born about sun rising in my maternal grandfather’s bedchamber on 12 March 1626, St. Gregory’s Day, very sickly, likely to die. I was christened before Morning Prayer. My father was nearly twenty-two years old, my mother only fifteen and a half.”


Inga kommentarer: