söndag 24 april 2016

Jesting Pilate

Målning av Nikolai Gee


Pilate therefore said unto him, Art thou a king then? Jesus answered, Thou sayest that I am a king. To this end was I born, and for this cause came I into the world, that I should bear witness unto the truth. Every one that is of the truth heareth my voice.

 Pilate saith unto him, What is truth? And when he had said this, he went out again unto the Jews, and saith unto them, I find in him no fault at all.

(Johannes 18:38).

 What is truth? said jesting Pilate; and would not stay for an answer." (citat från en essä avFrancis Bacon)

"Jesting Pilate" är också titeln på en samling reseberättelser av Aldous Huxley (1894-1963). Boken jag har i min hand är gammal och ganska sliten- den har vandrat genom läsares händer under nära 100 år. Aldous Huxley reser genom Indien och Burma, Malaya och Stilla havsområdet för att sluta äventyren i USA.  Intryck och värderingar är naturligtvis färgade av just den tidsåldern och det går inte att läsa gamla böcker och sitta och oja sig över ordval och eventuella fördomar. Sådana var tiderna- man får då i stället tänka på att en del blivit bättre (om än inte allt).

Jag citerar: "Every man with a little leisure and enough money for railway tickets, every man, indeed, who knows how to read, has it in his power to magnify himself, to multiply the ways in which he exists, to make his life full, significant and interesting."

Jag ser fram emot att följa med Huxley på hans resa även om jag får stanna i min fåtölj.

2 kommentarer:

Jenny B sa...

Vilken intressant bok du har i händerna, både innehållet och proveniensen! Och jag blir glad att återse den tänkvärda målningen av Kristus och Pilatus. Den såg jag först i Muséet för rysk konst i Odessa - om det nu var originalet eller ej.

Ingrid sa...

Jenny: Det är en gripande målning och jag är avundsjuk på dig som sett originalet (tror du inte ändå att det var just originalet du såg?) Jag måste också säga att jag är mycket nyfiken på varthän Huxleys bok tar mig och då tänker jag inte bara geografiskt.