fredag 29 augusti 2014

Planeter, gyttjebad och en dikt av Thomas Hardy


Året var 1914. Planeten som trädde fram i rampljuset var Mars och det var kompositören Gustav Holst som på bara lite över sju minuter lyckades formulera en musikalisk skräckbild av vad som sedan komma skulle. "A musical world of violence and sheer terror".  Holst hade studerat Alan Leos bok om astrologi "The Art of Synthesis" och hämtat sin inspiration därifrån och även från Stravinskys "Våroffer". Mars var den "krigiska planeten" -"the Bringer of War."

Holst var färdig med sin "marskomposition" i augusti år 1914 och den blev inledningen till en hel svit som fick namnet "The Planets". (Sju planeter ingår i verket).

Inom konstens värld var det nya tankar som började göra sig gällande. I juli år 1914 var det vernissage på Chenil Gallery i London och publiken kunde beskåda bland annat "The Mud Bath" av David Bomberg. (Idag finns den målningen på Tate Gallery). Bomberg var då bara 23 år gammal. "The Mud Bath" (som kom att bli en reklampelare för engelskt avant-garde väckte starka känslor - det sades att hästar kom i sken när de passerade utställningslokalen och köerna till galleriet var enorma).
Bomberg lyckades helt ovetande också frambringa en bild av framtiden- skyttegravarna.

Thomas Hardy  (1840-1928)

Tidigare det året hade Thomas Hardy skrivit dikten "Channel Firing" (den publicerades i tidskriften Fortnightly Review). "Channel Firing" är en mäktig och otäck dikt som avbildar en slags apokalyps- och Hardys slutord här blir att människan inte har lärt sig någonting alls av historien.

That night your great guns, unawares,
Shook all our coffins as we lay,
And broke the chancel window-squares,
We thought it was the Judgment-day
-----
“All nations striving strong to make
Red war yet redder. Mad as hatters
They do no more for Christés sake
Than you who are helpless in such matters.
 
----
Again the guns disturbed the hour,
Roaring their readiness to avenge,
As far inland as Stourton Tower,
And Camelot, and starlit Stonehenge.

Dikten i sin helhet kan läsas HÄR.

Allt detta (och mer därtill) står att läsa i Mark Bostridges "The Fateful Year England 1914).

3 kommentarer:

Hanneles sa...

en allvarlig fredagsdikt

Jenny B sa...

Tack för ditt referat från året 1914! Det är bra att få perspektiv och en överblick över vilka kulturyttringar som kom ungefär samtidigt. Planeterna är en spännande musiksvit. Det var fint att få läsa delar av den allvarliga dikten.

Ingrid sa...

Hannele: Det var en dyster tid, tror jag. På kanten av en avgrund.

Jenny B: Jag tycker mycket om Bostridges bok- den täcker både stort och smått och han blandar väl. Jag är också mycket förtjust i Planeterna- har den på gammal vinylskiva.