tisdag 1 april 2014

Ett besök på Söderslätts bokhandel


 Söderslätts bokhandel hittar man i Trelleborg och det är säkert en av de få "riktiga bokhandlar" som ännu finns kvar. Jag blev så glad över att hitta Joseph Roths mästerverk "Radetzkymarschen" där - den har jag  länge letat efter (den finns knappt att hitta på biblioteken ens en gång)- (jo, jag har läst den men det här är en bok jag absolut vill äga).



 Eftersom jag försöker att bilda mig vad gäller Ryssland köpte jag också Anne Applebaums "Järnridån- Det kommunistiska maktövertagandet i Östeuropa 1945-1956". Boken har fått mestadels fina recensioner (dock inte i Sydsvenskan men det giver jag fanen).



Med hem kom också ett urval av Lars Gustafssons dikter "Århundraden och minuter"- det är den tyske förläggaren Michael Krüger som har samlat sina favoritdikter av den svenske författaren. (Och jodå, en av mina egna favoriter finns med- Elegi över en död labrador.)

Förutom dessa fina och läsvärda böcker fick jag också en mycket givande pratstund med en verkligt trevlig och mycket beläst bokhandlare. Jag känner mig stärkt i själen denna vackra vårdag- den första i månaden april.

4 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

det är underbart med människor som kan det de ska kunna och lite till! och för vederbörande måste det ju ha varit givande med en verkligt boksynt kund

Ingrid sa...

Mrs C: Det är så roligt att det ännu finns riktiga bokhandlar och bokhandlare kvar. Jag hoppas att jag var en bra kund :-)

Ivo Holmqvist sa...

En ny bok om Joseph Roth är på gång, av Anders Björnsson som skrivit om honom på Dixikons sida.

En av de många som gillade Radetzkymarch var Jolo, se här:

http://www.dixikon.se/bloggarna/joseph-roth-a-life-in-letters/

Ingrid sa...

Ivo Holmqvist: Jag ser fram emot alla nya utgåvor av Joseph Roths böcker.