torsdag 17 april 2014

Om boksamlandets glädje och eviga värde


Gamla böcker lever ofta farligt (det är tyvärr inte längesedan man förstörde en hel massa äldre litteratur på Malmö stadsbibliotek (och ja, jag vet att en del var böcker som var utslitna och kanske inte allt var värt att spara men jag är övertygad om att alltför många bättre böcker också blev nedmalda till pappersmos).

Det är som motvikt till denna bedrövliga historia så upplyftande att läsa boken om Gävle stadsbibliotek och den stora och vackra boksamling som vårdats ömt där (och fortfarande vårdas med varsamma händer) i för tillfället slutna rum.

I början av förra seklet började det "poppa upp" folkbibliotek i hela Sveriges land och så också i den stora staden Gävle. År 1907 öppnades Gävle stadsbibliotek sina portar för första gången i stadshuset.

Då kunde man som grundval och kärna yvas över en samling av cirka 7000 böcker som donerats till Gävle stad av grosshandlaren Sten Nordström (det var brodern Simon som hade samlat böckerna).

Förre länsbibliotekarien Weste Westeson  har sammanställt en bok- Gamla vackra märkvärdiga- över några (92) av dessa skatter. Två av böckerna i samlingen är så kallade inkunabler (inkunabel= bok tryckt under boktryckarkonstens första decennier, fram till år 1500.)

Bland klassikerna märks den första svenska översättningen av Cervantes Don Quijote (översättningen är gjord av J M Stjernstolpe och är från 1818). Man kan också hitta Kajsa Wargs "Hjelpreda i hushållningen för unga fruentimber" från 1755 komplett med några rader från den första ägarinnan på pärmens insida "Catharina Charlotta Lewin. Denna bok har jag fått af min kiäraste man 1 januari 1757". (Jag blir nyfiken och undrar vem hon var denna fru Lewin).


 no thumbnail available(1)

I kapitlet "Flora och fauna" berättas om många vackert illustrerade verk-  Svensk botanik av J W Palmstruch (1802-1829), till exempel, lockar verkligen till långsamt läsande och bläddrande (med försiktig hand).

Reseskildringar, historia, kungligt.... och vad sägs om ett ABC för badande?  Man kan också närmare studera Karl XII:s mattebok. "Fysikaliska och matematiska förlustelser" (tryckt 1636).

Så det bästa av allt: I förordet kan man läsa följande rader "Den nyfikne har möjlighet att titta på de flesta av dessa böcker (och andra ur donationerna) och läsa dem på plats- prata med personalen!"

Den bokälskare som bor i eller har vägarna förbi Gävle bör inte missa detta tillfälle.

Jag riktar ett stort och varmt tack till Hermia för denna vackra och ovärderliga bok.

3 kommentarer:

Hermia Says sa...

Så roligt att höra dina tankar om boken och om "mitt" bibliotek! Känns bra boken fått ett hem också hos dig :)

Hanneles bokparadis sa...

gamla växtbilder är bedårande!

Ingrid sa...

Hermia: Det är en så vacker bok och jag är så glad att ha den i mitt bibliotek.

Hannele: De är ofta så otroligt skickligt gjorda.