måndag 22 april 2013

En historia om integritet


Warwick Deeping (1877-1950) var en engelsk författare som började sin karriär som läkare men som så småningom övergick till att skriva (mestadels) romaner på heltid. Han producerade ett antal bestsellers och var omåttligt populär i sitt hemland under många år. Alla var inte lika förtjusta i hans alster och George Orwell (till exempel) avskydde hans "melodramatiska skisser".

Detta till trots sålde böckerna och framför allt då "Sorrell and Son" som filmats två gånger och som senast år 1984 blev till en TV-serie (Yorkshire Television). (Sorrell and Son har översatts till svenska (Sorrell och hans son)- men det är gamla översättningar- från 1920-och 1930-talen).

Jag har läst Sorrell and Son och jag förstår mycket väl att den blivit och fortsätter att vara populär. Vem kan inte undgå att tycka mycket om kapten Sorrell som kommer hem från kriget (första världskriget) för att finna att hustrun tröttnat på honom och att han nu står ensam i världen med sin lille son. Sorrell får börja från grunden och ta enklast möjliga jobb- utstå försakelser och förakt och bli mycket illa behandlad. Ett enda hjälper honom att uthärda- kärleken till sonen, Christopher.

Sorrell är en man med stor integritet och han låter sig inte köpas av någon- vare sig för pengar eller för något annat. Jag tycker att Deeping har gjort framför allt ett fint porträtt av mellankrigstidens England- det är det som är den stora behållningen av boken. Att den gör sig som TV-serie är jag helt övertygad om (jag har tyvärr inte sett 1984 års version). All litteratur kan inte vara i Nobelprisklass (det skulle vara urtråkigt för övrigt...) och ja, visserligen är det kanske romantiskt i överkant både här och där i Deepings berättelse men den lämnar ändå spår hos läsaren- det vill jag nog lova. Jag citerar bokens baksida:

"Warwick Deeping's novel is the story of loyalty, dedication and passion, reflecting the author's intense belief in the indomitability of the human spirit."





Inga kommentarer: