lördag 13 juni 2009

The allure of Chanel av Paul Morand




Jag känner en stark dragning till de något mindre bokförlagen. "Pushkin Press" hör till dem- och jag har precis läst ut Paul Morands "The Allure of Chanel" som förlaget gav ut 2008 (boken är ursprungligen från 1976 och skrevs först på franska).


-
Paul Morand var diplomat och författare. God vän till både Proust och Malraux- det sägs om honom att han var den franska litteraturens verklige "globe-trotter". Han dog samma år som hans bok om Chanel publicerades.

-
Coco Chanel behöver ingen närmare introduktion- modedrottning och original. Morands bok bygger på samtal som han förde med Chanel- främst mot slutet av andra världskriget. Anteckningarna glömdes bort- men efter Chanels död år 1971 letades de fram igen och så fick den läsande världen möjlighet att ta del av denna mycket speciella kvinnas minnen och tankar.

-

Jag kan inte påstå att jag är väldigt intresserad av mode men jag fascineras av kreativa människor. Boken tycker jag ger goda inblickar i Chanels liv- speciellt tycker jag om hennes bitska kommentarer och citat- hon har en mycket speciell livsfilosofi. Hon talar om vänner och älskare- om arbete och pengar.

-
Hennes relation till böcker beskriver hon såhär:
-
" Most of all, I bought books to read them. Books have been my best friends. Just as the radio is a box full of lies, so each book is a treasure, The very worst book has something to say to you something truthful. The silliest books are masterpieces of human experience".

-

Om sitt arbete " I have made dresses. I could easily have done something else. It was an accident. I didn't like dresses, but I liked work. I have sacrificed everything to it, even love. Work has consumed my life."

-

Det här tycker jag är vettigt: " Bemoaning one's fate is to cradle complacently the child that continues to live within every one of us, and who is of no interest to anyone."

-

"The centuries pass, the civilisations crumble, Allah remains great and Picasso is his prophet. he is also a demon. He will come back to disturb generations of young painters at the séance tables".

-

Mitt favoritstycke:
-

" The hardness of the mirror reflects my own hardness back to me; it's a struggle between it and me: it expresses what is peculiar to myself, a person who is efficient, optimistic, passionate, realistic, combative, mocking and incredulous, and who feels her Frenchness. Finally, there are my goldbrown eyes which guard the entrance to my heart: there one can see that I am a woman. A poor woman."

-

Avslutningsvis vill jag tillägga att boken också har ett väldigt behagligt format- litet och behändigt- bekvämt att läsa och lägga ifrån sig- med sina cirka 200 sidor känns det hela tämligen perfekt- åtminstone för mig.

3 kommentarer:

Bai sa...

Eg har parfymen Allure frå Chanel, men eg visste ikkje at det var ei bok også. Ho må nesten lesast.

Søren sa...

bogcitatet er flot, synes jeg.

ingrid sa...

Bai:Då förstår jag titeln mycket bättre! Dubbel mening- fyndigt.

Sören- jag tycker att Chanels citat är mycket tänkvärt.