onsdag 7 augusti 2019

Korståget mot korsetten


Bokhandlaren talade sig varm för Henric Bagerius ”Korsettkriget” men just vid det tillfället var packningen redan för tung och jag tvingades skjuta på det eventuella inköpet. Nu har jag äntligen boken på mitt läsbord och kan ta del av en mycket speciell och intensiv kvinnokamp som startade i slutet av 1800-talet. Kvinnorna började då göra uppror mot ” det franska hälsovådliga modet” och en enklare och bekvämare klädedräkt förespråkades.

Denna sommar har många tagit sig till Kulturen i Lund för att se på Katja of Sweden-utställningen där, så även jag. Väninnan och jag traskade också upp på andra våningen där man har en permanent visning av mode genom tiderna och där baxnade vi båda inför en snörd kreation som gav bärarinnan en midja på inte så många centimeter. Jag antar att de inre organen måste ha stuvats om rejält och klämts ihop. Jag förstår att ett korsettkrig bröt ut.

Det kommer att ta mig ett tag att läsa Bagerius bok- rapport kommer vid senare tillfälle.

Inga kommentarer: