lördag 3 augusti 2019

Jorden runt på 80 träd



Jag kunde inte motstå frestelsen utan slank in i en av de få kvarvarande bokhandlarna i en större skånsk stad. De ovanligt välfyllda hyllorna tog sin tid att gå igenom och natuligtvis kom jag ut ganska tungt lastad. Nu njuter jag av Jonathan Droris trädodyssée som går jorden runt och som är utsökt vackert illustrerad.


En blommande gren av det hälsobringande nimträdet. Nimträdet växer i Indien och det klarar sig utmärkt i både torka och mager jord. De små vita blommorna doftar gott och lockar till sig bin och andra pollinerande insekter - ur frukterna utvinns olja som används medicinskt. En nimkvist är en utmärkt tandborste, för att ge ett exempel. Skadeinsekter göre sig icke besvär med detta träd för oljan innehåller en avskräckande blandning av diverse ingredienser.

Jonathan Droris bok är lättläst, vacker och framför allt mycket lärorik och vem kan tacka nej till en så billig och bekväm jorden runt-resa?

6 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Intressant tips, jag som gillar träd

Ingrid sa...

Hannele: Jag tror att du kommer att tycka om den här boken. Otroligt fina illustrationer dessutom.

Jenny B sa...

Vilken fantastisk idé för en bok! Tack för att du berättade om den.

Ingrid sa...

Jenny: Visst är det en god och originell idé för en bok. Jag kommer att läsa långsamt.

Mona sa...

Den ska jag läsa😜

Ingrid sa...

Hej Mona! Du får berätta när du hittat boken!