måndag 1 januari 2018

Mera vintage, tack!

"På teatern" - målning av den kanadensiska konstnären Prudence Heward (1896-1947).

Ett nytt år. Nyårsraketerna har tystnat och 2018 har trätt in på scenen. Jag avger inga som helst nyårslöften men ett är ändå säkert - jag kommer att fortsätta att rota i biblioteksmagasin och även leta efter gamla och bortglömda böcker på nätet.

Två författare som jag blivit nyfiken på är Federigo Tozzi och Gwenthalyn Graham. Italienskt och kanadensiskt. Tozzi (1883-1920) har kallats för en italiensk Kafka och hans böcker var en gång flitigt lästa men han dog ung (spanska sjukan) och så kom glömskans mörker. Jag har hittat en svensk översättning "Tre kors" från 1926.

Gwenthalyn Graham (1913-1965) var en kanadensisk författarinna och hon blev mycket känd för sin roman "Earth and High Heaven", som hamnade överst på New York Times best seller list år 1944. Ämnet var synnerligen aktuellt: antisemitism. "Earth and High Heaven" beskrivs som en Romeo och Julia-historia från Montréal och med stort djup och stor samhällskritik. Boken blev översatt till svenska år 1946 och Persephone förlag (England) har nyligen kommit ut med en färsk utgåva.

Nu väntar jag på att läsa båda dessa författare. Troligen med hjälp av fjärrlån från mitt lokala bibliotek.

Federigo Tozzi



2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

jo, äldre författare blir det här med

Ingrid sa...

Det låter bra!