fredag 5 januari 2018

Lite om att cykla i motvind

Hedlandskapet vid Vindblaes. (Fotot är lånat).

"Himmerland er det østlige parti af Jylland der mod nord og vest begraenses af Limfjorden, mod syd af Mariager fjord, mod øst af Kattegat, indrammet af købstaederne Aalborg, Nibe, Løgstør og Hobro."

Från min danska hylla har jag plockat ut Johannes V. Jensens (1873-1950, Nobelpriset i litteratur 1944) "Himmerlandshistorier" - en förkortad utgåva, en så kallad Tranebog från Gyldendals förlag.

Den första berättelsen har titeln "Himmerlands beskrivelse" och den inleds med en cykeltur till järnvägsstationen i Vindblaes ( ett passande namn). Den som har cyklat på Jylland ( och det har jag) kan föreställa sig vad detta kommer att handla om, nämligen vind, blåst och elementens raseri. Ingen annan stans känner man sig så liten och utsatt som på en landsväg i norra Jylland. Författaren startar sin cykeltur i strålande solsken men vad han totalt glömmer bort är den där eviga blåsten ( givetvis i form av motvind).
" Den blaeste mig langt ned i halsen, den greb fat i mig, den gjorde mig som en mur når jeg ville rende cykeln op imod den, jeg stod naesten stille, med panden stemmet imod den satans blaest, der buldrede mig i ørene og trykkede mig uforskammet på kroppen med store rodende labber.--- Jeg kom til Vindblaes, jeg nåede toget, men omtrent spraengt, med øjene ud af hovedet af målløs stupid vrede."

Den där "stupida vreden" drabbades även jag av på min jylländska cykelfärd. Jag vill minnas att jag i vanmakt slängde cykeln i vägrenen och vrålade något i vredesmod mot vädergudarna- till ingen nytta, så klart- men lite extra adrenalin fick jag och jag lyckades faktiskt ta mig fram till mitt resmål den dagen.

Johannes V. Jensen kom från Farsø i Himmerland och hans Himmerlandshistorier gavs ut mellan 1898 och 1932. Svenska översättningar finns men biblioteken har varit duktiga på att gallra bort. (Hur kan man med att gallra bort så fina böcker?). På "mina" kommunbibliotek hittar man inte en endaste bok av Johannes V. Jensen så jag skattar min egen lilla samling mycket högt.

Inga kommentarer: