tisdag 23 maj 2017

Martin Luthers värld


Min mor fick sin första skolundervisning i en liten svensk by på Västgötaslätten. Hon kunde sin lutherska katekes och förklaringarna satt bergfast under hela hennes långa liv. Så var det på den tiden. Luther skulle man vörda och vara tacksam mot för han lät oss undslippa påvens styre - bland annat. I år firas 500-årsjubiléet av uppspikandet av de 95 teserna på kyrkporten i Wittenberg och det ges ut en hel del böcker om Luther och reformationen.

Jag lånade hem Göran Agrells och Peter Strömmers (båda präster i svenska kyrkan) bok (från 2015) om Luthers bordssamtal. Här får man ta del av Luthers tankar om såväl stort som smått och jag tänker att han kanske inte var en sådan tråkmåns som jag föreställt mig. Språket är ofta grovkornigt och humor saknas inte. Ämnena är många och varierande. Mat, dryck, djävlar, änglar men också den kristna friheten diskuteras.

" Världen är som en drucken bonde till häst. Lyfter man upp honom i sadeln från ena sidan, faller han ner på den andra. Man kan inte hjälpa den, hur man än bär sig åt. Den vill vara djävulens."

"En munk genomförde dagens första tidebön på avträdet. När djävulen anmärkte på det felaktiga i detta och sade:'En munk får inte be den första tidebönen på avträdet', svarade munken:' Jag rensar mina tarmar och tillber Gud den allsmäktige. Dig djävul, ger jag det som går till det undre, Gud den allsmäktige det som stiger uppåt."

" Man skall inte inrätta en kult av sakramentet. Förvisso knäfaller jag, men i vördnad. Om jag ligger till sängs tar jag emot det utan att knäfalla. Det är fråga om frihet, precis som man är fri att kyssa Bibeln eller inte kyssa den. Det skulle också kunna kallas tillbedjan. Men om jag inte gör det, syndar jag inte. Men om någon försöker tvinga mig att göra det som är nödvändigt för frälsningen, då vill jag inte göra det utan behåller min frihet."


2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

en glad flerabarnspappa, jag har en äldre biografi om honom som väntar

Ingrid sa...

Hannele: Jag läser nog honom helst i måttliga doser.