torsdag 28 april 2016

Diktens Uppsala


Jag är i skogen födder
bland berg och sjöar blå,
sedan så blev jag nödder
att bo vid Fyris å.

Må kornet, rågen på slätten
frodas än så väl,
till skogen, vågen och bergen
trår än min själ.

Erik Gustaf Geijer

Fotot ovan är från 1920-talet men mycket i Uppsala är sig likt idag. Jag tycker bättre om staden än Geijer och trots att man inte kan se havet härifrån så kan man känna historiens vingslag nästan överallt på de gamla gatorna och gränderna..

På bibliotekets uförsäljning av gamla böcker hittade jag en trevlig antologi sammansatt av Teddy Brunius (1922-2011) och med illustrationer av Mark Sylwan.

I antologin (Diktens Uppsala, Albert Bonniers förlag 1952) samsas känt och något mindre känt i diktarvärlden.

Jag väljer några rader ur  "Vinternatt" av Olof Thunman -1879-1944 (och han är upphovsmannen till en synnerligen känd text nämligen "Vi gå över daggstänkta berg".)


Det ligger snö över Fågelsången
och frost i minnenas paradis
av nutidskyla i forna hjärtan
och kring vart löje en kant av is.

-----

Det ligger snö över Fågelsången
och fallet sover vid Islandsbron.
I natten lyssnar en vinternfången
förgäves efter en vårens ton.

Våren har tagit paus här i södern och igår täckte snön alla mina påskliljor.

Inga kommentarer: