måndag 25 april 2016

Det handlar om Prag


I min mycket stora "vill läsa- hög" av böcker ligger "A Kingdom of Souls" av Daniela Hodrová och väntar på mig. Detta är den första delen i en trilogi, läser jag och här blandas historia, verklighet och fantasi.

Den här romanen har översatts till svenska (men det är ett tag sedan så vill man läsa får man anlita bibliotek eller antikvariat. )

Magisk realism kallas väl  genren för och böcker av den här arten bjuder ofta på visst läsmotstånd men när man väl hamnat där i virvlarna av illusioner träder plötsligt mycket klara bilder fram och nog känns det som om man blivit bra mycket rikare som läsare.

Daniela Hodrová tilldelades Franz Kafka-priset år 2012.



2 kommentarer:

Jenny B sa...

Men åh, finns trilogin på svenska? Jag minns att jag skrev ned den mycket, mycket tidigt på min läslista för ett tiotal år sedan, men på tyska som jag tror var det enda språk den var översatt till då. Sedan har åren gått, jag har letat efter den då och då men inte hittat den. Jag är så glad över vad du berättar om den och får förnyad lust att leta upp och läsa trilogin. Tack för det, Ingrid!

Ingrid sa...

Jenny: Jag tror inte att hela trilogin finns översatt - bara en del, ser det ut som. Jag läser på engelska och den översättningen är färsk. Förhoppningsvis kommer det mera. Jag längtar så att få läsa den här boken.