söndag 9 oktober 2011

Christabel!

Jag sitter här och minns en engelsk TV-serie som hette just "Christabel" (den gick troligen på svensk TV under början av 90-talet)- som handlade om Christabel Bielenbergs (1909-2003) liv i Tyskland från 1934 och fram till och med 1945. Christabel och hennes familj överlevde kriget- men det var på ett hår när.

Christabel var en ung engelsk flicka som studerade musik i Tyskland- där mötte hon Peter Bielenberg (juridikstuderande) och de gifte sig år 1934. Christabel blev tysk medborgare och fick avsäga sig sitt engelska medborgarskap. Paret bosatte sig i Hamburg men flyttade sedan till Berlin. När bomberna började falla kändes det för otryggt och farligt och man lyckades hitta ett hus i Rohrbach i Schwarzwald. Både Christabel och Peter var motståndare till nazisterna. Peter hamnade i koncentrationslägret Ravensbrück men Christabel lyckades lura tyskarna att släppa honom och sedan gick han under jorden. Efter kriget bosatte sig familjen Bielenberg i England och år 1948 flyttade de till county Carlow, Irland. Christabel Bielenberg engagerade sig i den nordirländska frågan och deltog i många fredsmarscher.

En mycket intressant och modig kvinna- värd att minnas. Själv tänker jag läsa hennes bok om åren i Tyskland.

4 kommentarer:

Bogstavsamleren.dk sa...

Hun lyder bestemt interessant. Du har nu en særlig evne til at finde interessante bøger. Glæder mig til at høre mere om Christabel :-)

Ingrid sa...

Tack, Linse. Jag tror också att Christabel var en synnerligen intressant kvinna- boken har jag beställt- (till det mycket överkomliga priset av en svensk krona plus porto).

Den luttrade bibliotekarien sa...

Jag kommer inte ihåg om jag läste boken eller såg TV-serien, bekant är det i alla fall.

Ingrid sa...

Den luttrade bibliotekarien: TV-serien var mycket bra- jag minns att jag följde så gott som vartenda avsnitt. Synd att den verkar vara svår att få tag på nu. Jag hoppas att boken är lika bra.