måndag 17 oktober 2011

Hoppsan- det har visst nominerats till Augustpriset



Jag måste tyvärr erkänna att jag nog inte är så särdeles intresserad av just detta litterära pris. Jag läser inte särskilt mycket "svenskt modernt" och jag känner inte någon större motivation att sätta igång nu heller. Av de skönlitterära nomineringarna noterar jag dock Lacrimosa av Eva-Marie Liffner- den - möjligen....



I fackboksklassen har jag läst "Spektrum- den svenska drömmen och "Alla monster måste dö". (Båda mycket intressanta och bra böcker-" Spektrum" står förstås i en klass för sig.



Här är samtliga nomineringar:




Nominerade till årets svenska fackbok är:


Elisabeth Åsbrink, "Och i Wienerwald står träden kvar"

Johan Svedjedal: "Spektrum – den svenska drömmen"


Lennart Pehrson, "Ni har klockorna – vi har tiden. USA tio år efter..."


Lasse Berg, "Skymmningssång i Kalahari"


Christel Kvant, "Trädets tid"Magnus Bärtås och Fredrik Ekman "Alla monster måste dö! Gruppresa till Nordkorea",




Nominerade till årets svenska skönlitterära bok är:


Sören Bondeson: "En kubikmeter jord"

Tomas Bannerhed: "Korparna"


Eva-Marie Liffner, "Lacrimosa"


Caroline Fredriksson, "Flod"


Bengt Ohlsson, "Rekviem för John Cummings"


Amanda Svensson, "Välkommen till den här världen"




Nominerade till årets svenska barn- och ungdomsbok är:


Viveka Sjögren, "I den tysta minuten mellan"


Jessica Schiefauer, "Pojkarna"


Sara Lundberg, "Vita streck och Öjvind"


Lotta Olsson, "Konstiga djur"


Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren, "Cirkeln"


Maria Nilsson Thore, "Petras prick"

2 kommentarer:

Den luttrade bibliotekarien sa...

En likasinnad :-)

Ingrid sa...

Den luttrade bibliotekarien: Vi får starta en klubb :-)