lördag 29 oktober 2011

Önsketänkande

Jag har läst ut Fontanes "Cécile". Vilken bra bok! Nu ska jag samla mig och skriva ner mina intryck. (snart). Tyvärr har jag nog läst klart så gott som allt i engelsk översättning av Fontane nu- (en bok har jag kvar). Det känns oerhört frustrerande men jag tröstar mig med att det som blivit översatt förmodligen är det bästa också.

Näg jag letade på tyska Amazon hittade jag en fin DVD. Priset till trots- man får en hel del för pengarna- hela 960 minuter. Tyvärr är serierna inte textade. (inte ens på tyska).

"Vor dem Sturm" - i sex delar (Baserad på en historisk roman- beskriver Preussen mellan 1813-1815)

"Der Stechlin" - i tre delar

"Wanderungen durch die Mark Brandenburg" - i fem delar

Önsketänkandet? Ja, det vore väl fint om de här serierna kunde visas i Sverige. Ja, drömma kan man ju.....

Inga kommentarer: