Visar inlägg med etikett In memoriam. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett In memoriam. Visa alla inlägg

lördag 31 augusti 2013

Mörk himmel men med ett magiskt skimmer


När poeter dör blir himlen först mörk men sedan lyses den upp av ett alldeles speciellt och vackert sken för poeten må ha lämnat det jordiska men hans/hennes dikter lever vidare i evighet. Så har också Seamus Heaney gått ur tiden- och jag sörjer en stor diktare.

För mig är han poeten som fångar det mörka, det sagoskimrande och det historiska Irland med sina vackra dikter.

Lovers on Aran

The timeless waves, bright sifting, broken glass,
Came dazzling around, into the rocks,
Came glinting, sifting from the Americas

To possess Aran. Or did Aran rush
To throw wide arms of rock around a tide
That yielded with an ebb, with a soft crash?

Did sea define the land or land the sea?
Each drew new meaning from the waves' collision.
Sea broke on land to full identity.

Från diktsamlingen "Death of a Naturalist" 1966

When they have put the stone
back in its mouth
we will drive north again
past Strang and Carling fjords

the cud of memory
allayed for once, arbitration
of the feud placated,
imagining those under the hill

disposed like Gunnar
who lay beautiful
inside his burial mound,
though dead by violence

and unvenged.
Men said that he was changing
verses about honour
and that four lights burned

in corners of the chamber:
which opened then, as he turned
with a joyful face
to look at the moon.

Från diktsamlingen "North" (1975) och dikten "Funeral Rites".

Seamus Heaney tilldelades Nobelpriset i litteratur år 1995.

torsdag 2 februari 2012

Wisława Szymborska

Hon fick ett långt liv Wisława Szymborska- och jag tror att hon gick ur tiden nöjd. Jag läser att hon var aktiv in i det sista och att en diktsamling kommer att ges ut postumt med de dikter hon skrev under sjukdomstiden.

"Någonstans måste en utgång finnas,
den saken är säker.
Men det är inte du som söker den,
det är den som söker dig,
det är den som från början
har varit på jakt efter dig,
och den här labyrinten
är inget annat än bara,
än bara din så länge det går,
din så länge den är din,
din flykt, din flykt-

(Från dikten "Labyrint" i diktsamlingen " Ett kolon" (Ellerströms förlag 2009, Översättning: Anders Bodegård).

onsdag 1 december 2010

Sally Gap


(från wikimedia). Sally Gap- Wicklow mountains. Irland i snö och is.

söndag 1 augusti 2010

Navigare necesse est- vivere non necesse

foto: Gudrun Nyholm Olesen
-
Att segla är nödvändigt- att leva är icke nödvändigt . Vi var en liten klass... bara 16 stycken... det var en skola i Malmö... en liten skola också... jag har ett foto från fjärde klass- där sitter och står vi allesammans- en tapper skara i början av livet. "Fröken" står bredvid och ser nöjd och glad ut- vi var snälla elever och vi stod varandra mycket nära. Flera av oss har hållit kontakten genom åren och vår "fröken"- ja, hon lever ännu och henne träffade jag senast för några dagar sedan. Vår kära, älskade Karin.
-
Våra vägar skildes åt- så är det ju- skolan tar slut och vi går ut i livet. Men.. så idag finns ett namn bland dödsannonserna i tidningen som får mig att studsa till och nästan skrika högt. Vår klass har decimerats- liemannen har skördat - och han tog Peter. Nu ska jag tända ett ljus för min klasskamrat och vän- och minnas.
-
R.I.P.