onsdag 28 augusti 2019

En tur längs kusten

Vy över Trelleborgs hamn - en gång för länge sedan. Förevigad av Hugo Salmson.

Trelleborg i trettio graders hetta är ingen njutning men vägen dit är säkert en av Sveriges vackraste. Vågorna slog mot stenar och stränder, ålakråkorna vilade sig i solgasset och vägen var i det närmaste bilfri. Den stora semesterinvasionen är över för säsongen. Mitt ”måste-ärende” var snabbt avklarat och jag unnade mig (trots bastuvärmen) en liten stadspromenad. Tyvärr har Trelleborg drabbats hårt av butiksdöden och på den långa Algatan gapar det tomt i många gamla affärslokaler. Bokhandeln kämpar dock tappert vidare och naturligtvis kunde jag inte motstå frestelsen- det blev ett besök. Ut kom jag med en liten packe och i den ingick ”Fransysk visit på skånskt vis” av Hans Janstad. Janstad skrev under flera år kåserier i tidningen Arbetet med rapporter från livet i både Provence och den skånska sydkusten. Konstnär är han också och boken är rikt illustrerad med de egna verken. ”En annotationsbok” kallar författaren sitt alster och förklarar: ” i en sådan antecknade man dag för dag olika händelser, stora som små.”
Jag kommer nu att kasta mig in i annotationerna som börjar i det vackra Provence ( merparten av anteckningarna rör just Provence men man får även ta del av livet kring Smyge och en liten snutt av Tjeckoslovakien).

En magisk (lånad) bild från cisterciensklostret i Thoronet i närheten av Cabasse i Provence.

Inga kommentarer: