fredag 30 augusti 2019

Stäpp och flod

Dimmig morgon på floden Sheksna ( fotot är lånat).

Stäpp och flod är Rysslands hjärta och jag har varit där under en kort stund, mitt i Konstantin Paustovskys värld. I novellen ” The Dog-rose” reser den unga Masha Klimova från Leningrad till Kamyshin vid nedre Volga för att börja sin första anställning vid en kolchos. Färden går längs den mäktiga Volgas bifloder och det är en magisk, förtrollad värld som Masha träder in i. Här spelar näktergalarna, pillöven doftar och nyponrosorna blommar i gläntorna. För Masha blir resan en väg till nya världar och i flera avseenden. I resor ingår oftast också flyktiga möten, möten som ibland glöms bort men som också kan etsa sig fast. Paustovsky väver ihop natur och människa till en skimrande väv, och åh, vilken mästerlig berättare han är. ( Översättaren måste dock ha satts på svåra prov för Paustovsky har fyllt sin novell med många växter och djur). Jag önskar att jag behärskade det ryska språket för då hade jag haft tillgång till det mesta som denne författare har skrivit.


Den här lille gynnaren (en springråtta) går troligtvis ett sorgligt öde till mötes i Paustovskys berättelse.

Inga kommentarer: