onsdag 6 mars 2019

Kvarteret Kaninen

Foto: Anna Bauer

Under lång tid härjade det stora rivningsraseriet i min hemstad, Malmö. Kvarter efter kvarter jämnades med marken och idag är staden på många platser helt oigenkännlig för mig. Kvarteret Kaninen är just en sådan plats. Där låg en gång min gamla skola ( den är nu jämnad med marken) och  biografen Aveny ( som en gång hette just Kaninen) blev till en grushög, den också. Idag tornar ett gigantiskt köpcentrum med monsterhotell upp sig. Jag undviker all närkontakt med området. Jag mindes gamla tider när jag rensade ut i mina hyllor och hittade Malmö Fornminnesförenings årsbok för 1996. Anders Carlsten berättar där om sin skoltid i Malmö och om de första åren på den gamla Pildammsskolan ( den röda tegelbyggnaden som nu är riven). Carlsten hörde till en annan generation än min men det han har att förtälja om sin skoltid väcker onekligen vissa minnen. Fröken Nilsson hette hans första lärarinna- en strängt religiös dam som inte drog sig för att smälla till uppnosiga gossar med linjalen. Språklära och stavning var viktiga ämnen och det skrevs, förklarades och repeterades. Jag tror inte att skolan på den tiden producerade några analfabeter. Språklära är inte alldeles enkelt, som bekant, och Carlsten ger ett exempel från något modernare tider. En hårt prövad lärare satte samman följande lilla skapelse för att underlätta inlärandet.
1. Substantiv är ord som du kan sätta ”fan” eller ”djävel” efter. Ex: gubbjävel, klockfan
2.Adjektiv är ord som du kan sätta ”skit” före. ex: skitbra, skitsnygg
3. Verb är ord som du kan sätta ”utav helvete” efter. Ex: Åt utav helvete, sprang utav helvete.
Hur resultatet blev av denna inlärningsmetod får vi dock inte veta.

Malmö Kulturhistoriska Förening (Fornminnesförening) är ännu i allra högsta grad levande och årsböckerna utgör oftast mycket intressant läsning. ( En hel del av dem kan man ta del av på nätet.)


Inga kommentarer: