torsdag 29 juni 2017

Öar i det blå

Stranden vid Vai. Kreta. Fotot är lånat.

Höga berg och djupa dalar och kuster med vita sandstränder. Kreta har allt. Enligt Lawrence Durrell är Kreta den mest grekiska av alla öar med sin urgamla och rika historia och här kunde man följa de stora krigen i antiken på avstånd, hit kom inte perserkungen.

Vill man veta mer om Kreta och den grekiska arkipelagen är Lawrence Durrell's bok "De grekiska öarna" en bra början. Den svenska översättningen är från 1978 men det finns nyare engelska utgåvor. Lawrence Durrell kan sitt Grekland och han tillbringade åtskilliga år i landet. Här skriver om sina öar och han minns samtidigt. Jag är övertygad om att blandningen är ganska perfekt.



2 kommentarer:

Hanneles bokparadis på Hisingen sa...


Grekland var min mors favorit men
en annan är mer van vid klippor och tång ❤️

Ingrid sa...

Hannele: För mig är det bara sandstrand som gäller men jag förstår också tjusningen med klippor. Däremot hade jag svårt att förlika mig med brännmaneterna i Göteborgstrakten.