tisdag 29 november 2016

Någonstans får man väl börja


"Vi har aldrig varit särskilt kyrksamma i vånn släkt" , sa min värmländska farmor till prästen som besökte henne i hemmet när hon fyllde 80 år. Min morfar var ateist och avskydde allt vad präster hette , så nog har jag att brås på.

Icke desto mindre är 2017 ett viktigt år vad gäller religionsutövning. Då kan man nämligen "fira" att det är exakt 500 år sedan som den före detta munken Martin Luther spikade upp sina 95 teser på dörren till Schlosskirche i Wittenberg.

Mitt eget förhållande till Luther är täckt i dimma för jag var en lat konfirmand och en ännu latare elev  under religionsundervisningen i skolan. Jag beklagar nu denna brist på allmänbildning och därför har jag lånat hem Allan Sandströms bok om Martin Luther.

Modig var han i alla fall, Martin Luther, och jag beundrar den som vågar gå mot strömmen för att följa sin övertygelse . Det finns säkert en mängd böcker att läsa om Luther, men - som sagt-någonstans måste jag ju börja.

Inga kommentarer: