tisdag 8 november 2016

Engelska och tyska somrar


Delvis en bok om resor delvis en självbiografi och lägg till lite roman också så kanske det blir en rättvis beskrivning av innehållet.  Jag har inte läst ännu men jag ser fram emot att fara runt de Brittiska öarna i sällskap med Jonathan Raban på hans segelbåt. Boken ägnar sig extra väl för landkrabbor (dit räknar jag mig själv- utan tvekan) sägs det." In fact: it's a book for anyone struggling to stay afloat right here, on dry land." (För att citera Andrew Dickson i The Guardian.)


En berättelse om Tyskland i åtta akter bjuder Wolfgang Büscher, Uwe Schmitt och Christine Kensche på. Åtta olika röster från olika tidpunkter försöker fånga  hur det är att bo i Tyskland- och hur Tyskland har förändrats och ständigt (som alla länder) förändrar sig i både tid och rum. Jag har inte hittat något svensk översättning och jag undrar om en sådan kommer över huvud taget.

Eugen Ruges prisbelönade roman handlar bara indirekt om resor - här är det en familj som står i blickpunkten och man får följa den genom flera årtionden och snirklande gångar mellan olika historiska skeenden. Tyskland är åter i fokus- men också Mexiko och Sovjetunionen. Jag har köat ett tag för att låna "Den tid då ljuset avtar" och nu har jag den äntligen i min hand.

För tillfället är det en brokig blandning på mitt läsbord men det är väl så det ska vara för en bokälskare.