fredag 5 december 2008

Här kommer mina första vingliga steg i blog-världen.... känns säkrast att börja med bokenkäten som varit i gång ett tag... Here goes....



1.Den värsta läsupplevelse du haft



Absolut när jag (och de andra i klassen) tvingades att läsa Selma Lagerlöfs Jerusalem. Jag är säker på att Jerusalem kan vara en stor litterär upplevelse men det var inte kul att tvingas läsa den vid 15 års ålder.



2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?



Svårt att säga- men På Västfronten intet nytt av Remarque är definitivt en bok som har berört mig mycket. Ibsens en Folkefiende är en annan bok (eller kanske jag ska säga drama?) som jag ännu kan läsa och få "ilskerysningar" av.



3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?



Nja... inte direkt men kanske Maria Langs deckare. Speciellt de med många giftmord i. Cyankalium och arsenik i blandad röra ,usch.



4. Vad använder du som bokmärke?



Det mesta som finns i närheten och inte skadar boken. (Alltså inte rökt sill som jag hörde att någon hittat i en bok på Malmö stadsbibliotek)



5. När brukar du läsa? Hemma, på jobbet, på morgonen, på förmiddagen, på kvällen, innan du lägger dig...



Jag läser helst på morgonen men även en stund på kvällen.



6. Vad var den första bok du läste?



Hmm... svårt att komma ihåg- det var många år sedan. Tippar att det var någon bok om Familjen Hedenhös- eller Pelle Svanslös.



7. Vad är bättre, pocket eller inbudet?



Jag tycker om båda- inbundet gör sig förstås bäst i bokhyllorna.



8. Vilken bok läser du nu?



Natsuo Kirinos "Fri". Har bara kommit till sidan 25- men jag ser fram emot att fortsätta. Håller också på med LeClezios "Allt är Vind"- den tänker jag läsa i lite långsammare tempo.



9. Vilken sida är du på?



Se ovan.



10. Brukar du lämna kännetecken i dina böcker? (Klottrar i dom, spiller mat/dryck på dom eller andra barbariska åtgärder?)



Nej, det försöker jag undvika.



11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?



Helt opåverkad är jag inte- men om det är en bok som jag verkligen har bestämt mig för att läsa spelar nog inte omslaget någon roll.



12. Sidantalet?



Ibland- jag är lite misstänksam mot enorma tegelstensromaner.



13. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?



Nej.



14. Finns det någon bok du läst flera gånger?



Jadå, många.



15. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?



En hel del skulle jag tro. (Böcker som fallit i skallen på mig från höga hyllplan t ex )



16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är en bok du inte gillar?



Jag ger bort böcker som jag inte gillar- oftast till Bibliotekets Vänner eller Lions.



17. Tar du med dig boken du läser på toa?



Nej.



18.Just det, läser du i badrummet?



Bara tidningar.



19.Har du något boksystem?Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?



Nej, i princip- men jag skriver ofta ner böcker som jag är intresserad av- både att köpa eller låna på biblioteket.















Inga kommentarer: