lördag 27 december 2008

Holidays....


Jag har precis läst ut Rafik Schamis "Kärlekens mörka sida". Helt klart en av de bästa böcker jag läst i år (den och Huset vid Moskén). "Kärlekens mörka sida" är en blandning av mycket- en syrisk Romeo och Julia, en släktkrönika, en bok om historiska skeden.... allt sammanvävt som den vackraste orientaliska matta. Boken går fram och tillbaka i tiden- och man fascineras- trollbinds.... ett utdrag: " Damaskus är inte någon stad, inte någon fläck på kartan, utan en saga som klär sig i hus och gator, historier, dofter och rykten."
Efter denna underbara bekantskap är det dags för Peter Englunds "Stridens skönhet och sorg" en bok som jag har sett mycket fram emot att läsa. Första Världskriget innebar enorma förändringar för Europa- och jag tror aldrig att världen blev densamma igen efter 1918. Det som tilltalar mig med den här boken är att den skildrar kriget ur den "lilla människans" perspektiv.

Inga kommentarer: