måndag 26 november 2018

Vid Lagans strand


Vi möttes i Ljungby för att tillbringa en helg med nya vyer och intryck. Ingen av oss var bekanta med staden som kan nås med tåg (byte i Alvesta) och sedan buss. Målet var framför allt Ljungbergmuséet som ligger centralt och vackert invid Lagan men vi hann även med det lilla hembygdsmuséet med en salig blandning av hopsamlat material från flydda tider. Länge stod jag och betraktade fröken Sjölins salong med utsökt vackert möblemang komplett med ett dukat bord - kristallglas och kandelabrar.

Vi hittade ingen bokhandel men hem kom jag ändå - tungt lastad med diverse bokfynd. På Ljungbergmuséet fanns bland många mästerverk de så kallade ABC-tavlorna och de existerar också i bokform. Stig Ljungberg har målat och Torgny Lindgren har diktat - en oslagbar kombination.
Jag fastnade för många av verserna men stannade till lite extra framför målningen av en gyllene dörr. Jag citerar Torgny Lindgrens text:
”Ytterdörrar. Vi gick in. Vi gick ut.
Så växlade bostadsorten.
När resan sedan tar slut
står vi vid den gyllne porten.”

Ljungbergmuséet kommer jag absolut att besöka igen. I muséets butik hittade jag ett antikvariskt exemplar av Ann-Margret Dahlquist Ljungbergs diktsamling ”Isöga” så nog var det en mycket lyckad visit.

På hotellrummet fanns en liten trave med lokal litteratur, ett bra sätt att ”sälja sin hembygd”. Jag föll direkt för Sölve Rydells ”Boken om Ljungby” som är både otroligt välskriven och lärorik - dessutom är boken fylld av fina foton från både gamla och nyare tider. Jag ger ett smakprov från inledningen som berättar om hur allt började en gång. Kapitlet har rubriken ”Ån”.
” Det är den här vägen de kommer. När isen smälter och vattnet sjunker undan är det floderna som leder dem in i landet. De följer strandkanten, har nära till fisk och dricksvatten och vet att de också kan hitta tillbaka om vintern skrämmer dem.”

Varje stad har sin historia men det finns många gemensamma nämnare. ”Boken om Ljungby” har så många bottnar och vinklar och den känns som en bit av allas vår historia.


Tellushuset, som överlevde den svåra branden år 1953. Fotot är lånad från Wikipedia.

Inga kommentarer: