tisdag 20 november 2018

Dueller

Januari 1837. Duellen mellan Alexander Pushkin och Georges d’Anthès.

Historien är full av utkämpade dueller och litteraturen likaså. Många författare har bidragit till att sätta fokus på denna dödliga tuppfäktning och det finns hur mycket som helst att läsa om/i ämnet. På mitt läsbord ligger just nu Aleksandr Kuprins ”The Duel” ( Duellen i svensk översättning). En garnison någonstans i den ryska ödemarken är platsen för handlingen. När soldater är sysslolösa och uttråkade blir det farligt och spänningen ökar för var dag där ute i ingenstans. Så kommer den oundvikliga urladdningen och jag är säker på att allt slutar i tragedi - precis som för Pushkin.

Jag har skrivit upp två noveller på min läslista ( båda med titel ”Duellen”) av Joseph Conrad och Anton Tjechov. En roman blev det också, av Gore Vidal. ” Duellen: en roman från Washingtons tid”  (svensk översättning 1975). Den engelska originaltiteln är ”Burr” (1973) och det handlar så klart om den här mannen:



Aaron Burr var på sin tid en omstridd person- han deltog aktivt i det amerikanska frihetskriget och var ett tag vice-president under Jefferson. Sedan skar det sig och Burr blev anklagad för förräderi - han tvingades fly hemlandet. Duellen med Alexander Hamilton slutade mycket olyckligt för båda parter och än i dag ger den ekon i historieskrivningen. Jag är intresserad av att läsa Gore Vidals tankar kring det hela i fiktionaliserad form.


2 kommentarer:

Jenny B sa...

Så intressant att du väljer ett tema för din läsning, och att du hittat så goda exempel från skilda håll!
Det är så tragiskt att se dueller avsluta ett eller två liv, liv som var värda mer än den oförrätt som var anledning till duellen. Men ändå är stunderna som leder fram till duellen så laddade att det lockar att läsa om de där fatala tillfällena.

Ingrid sa...

Jenny B: Just så. Skeendet som leder fram till duellen är dramatiskt och det lockar absolut till läsning och funderingar. Jag är mycket nyfiken på hur de olika författarna behandlar ämnet. Kuprin får bli först ut för mig - Tjechov väntar.