fredag 2 november 2018

Ljusets stad


Jag tänker stanna kvar i Paris och på mitt läsbord har jag också Rupert Christiansens bok om hur Paris kom att bli just ljusets stad. Allt tog sin början år 1853 och kejsar Napoleon (III) gav i uppdrag åt Georges-Eugène Haussmann att omskapa den franska huvudstaden. Trånga gränder och smutsiga slumkvarter skulle bort och ljuset skulle in. En ny stad kom att växa fram. Det tog över femton år att färdigställa denna radikala förnyelse och det var givetvis många människor som kom i kläm under den resans gång.

Omslagsbilden har tagits från en tavla av Gustave Caillebotte och ingen kan som han fånga in Paris själ.


”City of Light” ingår i en serie, ”The Landmark Library” som har ett flertal lockande titlar i sin utgivning och jag har fyllt på min önskelista rejält. Näst på tur blir kanske boken om ”Rites of Spring” av Gillian Moore eller ”The British Museum” av James Hamilton.

Inga kommentarer: