lördag 14 november 2015

Paris

Fotot är lånat

Jag skulle ha skrivit ett inlägg om Hannah Ryggen och hennes vävkonst som just nu visas på Moderna muséet i Malmö men orden vill inte komma.

Åter igen har Paris drabbats av ond, bråd död och terroristerna har mördat och skövlat i den vackraste av städer. Då går det inte att skriva om vare sig dikt eller tanke. Jag försjunker i mycket pessimistiska funderingar om framtiden. Min väninna S., bosatt i Lyon, var i Paris för bara några dagar sedan- hon flanerade på avenyerna och i parkerna, gick på teater och njöt av tillvaron- men- hon sa "vi står inför ett tredje världskrig". Tyvärr, tror jag att hon får rätt.

Denna blåsiga och gråa lördag sänder jag mina tankar till Frankrike, till Paris och till alla de människor vars liv nu blivit fördärvade på grund av en samling vidriga mördare.

Inga kommentarer: