lördag 4 juli 2015

Merci, ma chère amie

Min snälla brevvän i Lyon skickade mig sommarnumret av LIRE och det är fyllt av spännande lästips och även ett kapitel om udda och extrafina boklådor världen runt. (Kolla in Atlantis Books på ön Santorini, till exempel!) Denna lilla bokhandel är "skapad" av två unga amerikanska turister och väggarna är fyllda av både böcker och litterära citat- på terrassen har man en vidunderlig utsikt över ett blått Medelhav. 


Förra sommaren var det Montaigne, i år Proust och nästa sommar har vi säkert möjlighet att läsa Antoine Compagnons färskaste tillskott "Un été avec Baudelaire". Den som inte har tålamod att vänta får köpa boken från lämplig nätbokhandel.


Jag blev också intresserad av den här lilla pocketboken som handlar om kärlek i krigets skugga- kriget i det här fallet är fransmännens krig i Indokina och det är tidigt 1950-tal.


Joyce Maynard har fått ett par böcker översatta till svenska men de här memoarerna kan jag bara hitta på originalspråket, engelska. Maynard är född 1953 och i "Looking back" skriver hon om sin uppväxt (i New Hampshire) under det turbulenta 1960-talet. Boken känns som ett måste för mig som själv växte upp under denna turbulenta tid i historien.

Inga kommentarer: