onsdag 15 juli 2015

Maskinen


Joseph Guillotin (1738-1814)

Igår firades Frankrikes nationaldag - till minne av stormningen av Bastiljen år 1789. Så följde flera år av oro och till slut också veritabelt skräckvälde "la Terreur". Mellan september år 1793 och juli år 1794 avrättades mängder av människor och man fick ta till "maskinen" för att hinna med så mycket som möjligt. "Maskinen" var giljotinen, en konstruktion som fick namn efter en fransk läkare, Joseph Guillotin. Det ironiska i det hela var att Guillotin var emot dödstraffet och giljotinen var tänkt att vara ett första steg i avskaffandet av detsamma. Nu blev det inte så.

Den vidriga uppfinningen kom att användas i Frankrike så sent som 1977- först år 1981 avskaffades äntligen dödsstraffet där. I Sverige användes giljotinen en enda gång- år 1910 och sedan fick man inte användning för bödelyrket längre, tack och lov.


André de Chénier 1782-1794. Fransk författare- en av många som föll offer för "la Terreur". Chènier blev arresterad i mars 1794 men det dröjde till den 25 juli innan han fick kliva upp på schavotten. I fängelset skrev han många av sina dikter och hans vänner hjälpte till att smuggla ut dem.

Nu domnar kvällens vind, nu kolnar solnedgången . . .
            och trött till själ och sinn’
vid guillotinens fot jag diktar sista sången.
            Måhända turen snart är min.

(Från dikten Den sjunde Thermidor av André de Chénier i översättning av Edvard Fredin.)

Vill man läsa en riktigt bra bok om den franska revolutionen rekommenderar jag "Två städer" av Charles Dickens.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för det - det visste jag inte, att giljotinen användades i Frankrike så sent som 1977! Eller att giljotinen användes en enda gång i Sverige, 1910.
Och tack för vad du skrev om André de Chènier. Så många dog, "tack" till maskinen och terror.
Jag älskar dikter av Gertrud Kolmar (1894-1943), och hun tyckte väldigt om Robespierre, som var för "la Terreur" och dog själv 1794 efter han försvarade massmord. Det verkar så som om Gertrud Kolmar, som skrev om Robespierre omkring 1933-35, tror jag, tänkte att sådana karaktärer som Robespierre kunde kämpa mot Nazisterna...men jag måste läsa mer om det. Finns en dissertation om Kolmar och Robespierre, jag skulle vilja läsa det.
Finns så många, många frågor...och ibland missuppfattningar. Robespierre, som du berättar också Guillotin, var båda emot dödsstraf tidigare...

Jag har "the Oxford illustrated Dickens", 21 böcker med originala illustrationer, men "tale of two cities" har jag inte läst hittills.

Ingrid sa...

Klemperer: När det gäller tortyrinstrument och sätt att ha ihjäl andra excellerar människan. Gijotinen är just ett sådant exempel, tycker jag. I Sverige kom som sagt giljotinen bara att användas en enda gång (1910) och några år senare avskaffades dödsstraffet här (1921- i fredstid, vill säga). Jag måste säga att just Robespierre ger mig kalla kårar. Jag skulle dock gärna vilja läsa mer av Gertrud Kolmar.