söndag 30 mars 2014

Till Niznij-Novgorod


 Niznij-Novgorod, sedan 1932 Gorkij (efter M. Gorkij, som föddes här), huvudstad i N.-området i R.S.F.S.R., vid Okas inflöde i Volga: 320.351 inv. (1932). N. grundades 1221 och blev snart tack vare sina ypperliga kommunikationer en viktig handelsplats och strategisk utpost mot mordviner* och volgabulgarer; 1392 införlivades det med storfurstendömet Moskva. I början av 1600-talet var N. Rysslands mest blomstrande stad.

*mordviner är ett finsk-ugriskt folk och det finns en mycket lärorik artikel HÄR (wikipedia).

(Källa: Svensk uppslagsbok 1937)



 Den bekanta N.-mässan, Nizjegorodskaja jamarka, flyttades hit från Makarev 1817; den fick en enorm omfattning och var Rysslands förnämsta handelscentrum med en omsättning 1881 av 245, 1912 195 och 1925 169 mill. rubel. Mässan upphävdes fr. o. m. 1930.

(Källa: Svensk uppslagsbok 1937)


N. har stor hamn och Volga kan trafikeras hit av fartyg upp till 3000 ton. Floden är i medeltal isfri 195 dagar årl.; medeltemp. är i jan -11,7 C. i juli 19,1. (från Svensk uppslagsbok)

Sedan 1990 heter staden åter Niznij-Novogorod och idag bor här cirka 1,2 miljoner människor. Niznij-Novogorod ligger cirka 35 mil från Moskva och staden har många gamla byggnader.



Till höger på fotot (till vänster Tjechov) stadens store son- författaren Maxim Gorkij (1868-1936). I min hylla har jag första delen av hans självbiografi " Min barndom" och jag vill minnas att den filmatiserade versionen visades en gång på svensk TV (för längesedan nu).  På svenska finns det mycket översatt av Gorkij och det är bara att leta bland hyllorna i biblioteket (och kanske i biblioteksmagasinen).

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

konstigt, jag läste 40 poäng finska vid Göteborgs universitet, men minns inte mordviner...

Ingrid sa...

Hannele: Jag blev glad över att hitta en så välskriven artikel om dem- annars är Wikipedia inte alltid att lita på....