onsdag 5 mars 2014

Tyskspråkigt nytt


 Jag har kikat på "Bestenliste" - en lista som är hopställd av ett trettiotal tyska litteraturkritiker- över månadens favoriter. Två av böckerna känner jag ett omedelbart sug efter. Många har  läst Angelika Klüssendorfs "Flickan" (jag skrev själv om den här) . Nu kommer del två i den berättelsen- flickan fortsätter sin vandring genom livet och för den som vill veta hur det går är ju den här romanen ett måste. Som jag förstår det ska det komma en tredje del också med tiden. Jag är säker på att en svensk översättning är på gång av "April."




"Flickan" av Angelika Klüssendorf utgiven på Thorén & Lindskog förlag.


Familjeromaner- skrivs de fortfarande har en del kritiker undrat. Per Leos "Flut und Boden" har hur som helst klassificerats som en sådan. Här handlar det om en tillbakablick på Tysklands historia - med nazitiden i fokus. Allt "silat" genom två bröder som får helt olika öden. Idag är det barnbarnen som skriver om sina mor- och farföräldrars levnadsval och historia."Flut und Boden" är jag rejält nyfiken på.

Inga kommentarer: