söndag 30 mars 2014

På min önskelista

 

Min önskelista (böcker) börjar anta gigantiska format- men tur är väl det, värre vore ju om det var tvärtom. 

För cirka ett år sedan läste jag "A Mind at Peace" av den turkiske författaren Ahmet Hamdi Tanpınar och den romanen blev jag mycket förtjust i. Turkisk litteratur råder det inte något överskott av (det finns dock ett par förlag som vågat sig på utgivningar) på den svenska bokmarknaden och man får i stället leta efter tyska, franska och engelska översättningar.

"One of the greatest and most overlooked novels of the twentieth century, by an author championed by Nobel Prize winner Orhan Pamuk, The Time Regulation Institute appears here in English for the first time-more than fifty years after its original publication in Turkish.

This is the story of the misadventures of Hayri Irdals, an unforgettable antihero who, along with an eccentric cast of characters (a television mystic, a pharmacist who dabbles in alchemy, a dignitary from the lost Ottoman empire, the "life-artist" Halit), founds The Time Regulation Institute. The institute's quixotic quest: to make sure all the clocks in Turkey are set to Western time. Thus begins a brilliant satire about the calamitous arrival of Western and corporate values in tradition-bound Turkey." (från Amazon.com).



År 2014 markerar 100-årsminnet av det Första Världskrigets utbrott. Det har jag ständigt i åtanke dessa dagar och då sneglar jag åt öster, naturligtvis. Människan lär sig aldrig och har en obehaglig vana att alltid försöka såga av den gren hon/han sitter på. Maktgalna despoter och en ny "jätten gluff-gluff" har åter dykt upp på kartan.

The Virago Book of Women and the Great War ska ge kvinnornas historia och en kanske annan vinkling av de hemska åren i början av förra seklet.


Paris... ingen stad är som Paris. Så vacker och så romantisk (och naturligtvis annat också). Amerikanerna flockades dit i början av 1900-talet- och Adam Gopnik har skrivit en ganska omfångsrik antologi över de författare som gästade den franska huvudstaden. (Jag förmodar att han  skriver om mera moderna tider också). Nyfiken blir jag i alla fall på boken.



Nikolai Leskov är en novellernas mästare och ja, jag föll naturligtvis för det vackra omslaget också. Den här novellsamlingen får jag vackert vänta på ett par månader- men det kan det ju vara värt.

5 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

jo, tänk att inte längta efter nya böcker...

Anonym sa...

Längtan är NÄSTAN lika mycket värt som själva läsandet.

www.nattstad.se/bokmalen

Ingrid sa...

Hannele: Ja, du... det vore en fattig tillvaro.

Bokmalen: Jag skriver under på det!

Ivo Holmqvist sa...

Så värst mycket i antologin Americans in Paris har utgivaren Adam Gopnik som är verksam på The New Yorker inte skrivit, förutom sin tjugo sidor långa inledning bara korta inledningar till de sammanlagt sextionio författare han tagit med.

Det börjar med Benjamin Franklin och slutar med Dorothea Tanning, hon som var gift med Max Ernst. Hennes dödsår har naturligt nog inte kommit med: antologin kom 2003, hon dog 2012.

Det är en innehållsrik samling, med både kända och mindre kända texter. Till de förra hör utdrag ur Hemingways A Moveable Feast, Malcolm Cowleys Exile´s return, Gertrude Steins The Autobiography of Alice B. Toklas och Charles Lindberghs The Spirit of St. Louis, och förstås sidor från Sylvia Beach, Henry Miller och Janet Flanner.

Till de senare återfinns stycken av kompositören Virgil Thompson, matskribenten K. F. K. Fischer och något av Jack Kerouac och Sidney Bechet.

När Library of America som gett ut den sålde den sedan till halva priset för någotår sedan passade jag på att köpa den - det går kanske att få den lika billigt fortfarande.

En annan lite nyare bok i sammanhanget man kan påminna om är The Greater Journey: Americans in Paris, från 2011, av David MccUllough, han som bland mycket annat skrivit en utmärkt biografi om Harry S. Truman.

Ingrid sa...

Ivo Holmqvist: Sextionio författare- det var inte dåligt ändå- men synd att Gopnik inte bidragit med mera eget material kan man tycka. Jag skaffar nog boken så småningom.

Jag har flera böcker av McCullough (bland annat hans Trumanbiografi) men dock inte den om amerikanerna i Paris. Den blir jag intresserad av, så klart.