måndag 23 april 2012

Gränsområden

Nu lämnar jag de tyska slotten och beger mig till Elsass (Alsace). Jag reser med hjälp av min "literarischer Reisebegleiter från Insel Taschenbuch).
Det gula fältet är Lorraine (Lothringen) rosa och grönt Elsass (Alsace). "Landet emellan" kallar författaren Elsass. Där ligger det alltså- just emellan... två språk och två kulturer. Här heter man Müller eller Meyer, Dupont eller Durrive. Området har vandrat fram och tillbaka - än har det varit under tyskt herravälde än under franskt. Nu är det franskt.

Redan det första kapitlet i boken fångar mitt intresse direkt. I det skriver nämligen Jean-Paul Sartre om sin släkt i just Elsass.Det får jag anledning att komma tillbaka till.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Din reseguide är jättespännande, Ingrid! Jag skulle vilja ha något liknande för t.ex. Italien. Fast den kanske skulle bli för tjock - bara Toscana är kanske mer lagom. Litterära referenser till vackra platser; man skulle kunna planera en kanonresa om man hade det.

Ingrid sa...

Lustigkulle: Jag skulle väldigt gärna vilja läsa om Toscana- Italien är ett mycket oskrivet blad för mig och Toscana ska ju vara så otroligt vackert.... (säkert har många författare inspirerats där!)