tisdag 10 april 2012

Inspiration: Australien

Miles Franklin (1879-1954) är en av Australiens mest kända författarinnor och hon har gett upphov till ett litterärt pris av hög dignitet "The Miles Franklin Award" (Den förste pristagaren var ingen mindre än Patrick White).

Jag hittar inga böcker av Franklin i svensk översättning men på engelska (och lätt att få tag på) finns till exempel "My Brilliant Career". Virago Modern Classics (och säkert många flera förlag) har gett ut. Jag har läst boken för länge sedan och tänker läsa om. "My Brilliant Career" handlar om Sybylla Melvyns barndom och uppväxt- en utvecklingsroman med en självständig ung kvinna i fokus.




Henry Handel Richardson (1870-1946) eller som hon egentligen hette- Ethel Florence Lindesay Richardson-, är ytterligare en av de klassiska australienska författarna. Flera av hennes böcker finns faktiskt i svensk översättning även om de är av äldre datum. "The Getting of Wisdom" är nog den mest kända av hennes romaner. (Virago Modern Classics har gett ut även denna).

Jag har hittat en trevlig australiensisk bokblogg dessutom- Whispering Gums. Här inbjuds man bland annat till en läsutmaning "Australian Women Writers' Challenge". Allt handlar inte om Australien på bloggen men nog kan det vara intressant att läsa bokrecensioner från en annan kontinent. Det tycker i alla fall jag.




Jag funderar på att anmäla mig till utmaningen men då får jag se till att "bunkra upp".


Inga kommentarer: