onsdag 28 juli 2010

Sällskap för en eremit...Thornton Wilder



"Tankar om romaner" skriver Frans G om. Jag läser nyfiket och undrar vilka han ska framhålla. När han skrev sin bok var det 30-tal och tydligen högkonjunktur för historiska romaner. "Kristin Lavransdotter", The Bridge of San Luis Rey" och "Josef och hans bröder" får mycket goda vitsord av Frans G Bengtsson.

-
Den 20 juli år 1714 rasar en bro- den finaste bron i Peru. Fem personer dör och en fransiskanermunk, broder Juniper , som råkar bli åsyna vittne förundras och frågar sig varför detta hände och varför just dessa fem skulle drabbas. Han vill förstå och försöker utforska de fem drabbades liv.
-
Boken har filmatiserats (tre gånger om) och den belönades med Pulitzerpriset år 1928. År 1998 listades den som en av de 100 bästa 1900-talsromanerna. Jag kan inte påminna mig att jag har läst den- och på svenska finns den nog bara att hitta antikvariskt. Den engelska utgåvan (Penguin Modern Classics) är bara 124 sidor lång- nu ligger den i min beställningskorg.

Inga kommentarer: