lördag 17 juli 2010

Barbara Pym



I väntan på flera böcker av min nya favorit- Elizabeth Taylor- läser jag "Less Than Angels" av Barbara Pym. Även den här romanen är utgiven på Viragos förlag- och är en "Virago Modern Classic"- modernt och klatschigt omslag har den också. Väldigt fint, tycker jag. Barbara Pym var mycket i ropet på 70-talet (och tidigt 80-tal). Så föll hon i glömska men verkar att ha fått en renässans- mycket tack vare just Virago Books. Alexander McCall Smith kallar henne för "en modern Jane Austen" och Salley Vickers har skrivit ett välformulerat och inspirerande förord till min upplaga av "Less Than Angels".

-

Less Than Angels rör sig i akademiska kretsar- bland en skock antropologer för att vara lite mera exakt. Jag har inte kommit så långt i läsningen ännu- men hittills verkar allt mycket lovande....

2 kommentarer:

Hanneles bok-paradis sa...

kanske skulle man ta en titt på henne

Ingrid sa...

Hon skriver mycket trevligt, tycker jag (men jag har över halva "Less Than Angels kvar"- det går lite trögt med läsningen i sommarhettan. Tyvärr.