söndag 11 juli 2010

Sommaren är listornas tid

Ängshaverrot-och enligt "Blommor i Sverige" -"de romantiska fotografernas favorit då frukterna mognat och korgen öppnat sig". (Ja, jag är nog en obotlig romantiker.... vilket härmed erkännes i bild). (fotot taget på Storevång tidigt i morse).
-
Både Lyran och Emma har lagt upp fina listor över kvinnliga författare i världslitteraturen. Jag är för trött för att göra något liknande- det är 30 grader varmt och hjärnan kokar (och allt annat också för den delen). Däremot ett par tillägg....
-
Margaret Drabble är en mycket värdig kandidat på vilken lista över god världslitteratur som helst. Jag är mest förtjust i hennes tidiga böcker- "The Millstone" t ex som handlar om Rosamund Stacey som blir med barn efter ett "one night stand"- det är tidigt 60-tal och det är inte alldeles okomplicerat att vara ensamstående mamma. Boken har kommit ut i nyupplaga i år (Penguin). En annan av mina Drabble-favoriter är "The Radiant Way"- romanen handlar om tre kvinnor som en gång var goda vänner i Cambridge (1950) och som nu möts igen 30 år senare- historien börjar på en nyårsfest. Det blir "the way we were"-känsla över det hela och det finns också många intressanta sidohistorier- bland annat tas man med till Kambodja under de röda khmerernas tid.
-
Inger Christensen.... dansk poet... inte längre bland oss dödliga men hennes dikter lever för evigt. "Fjärilsdalen" är något av det vackraste i poesiväg jag någonsin läst....
-
Nathalie Sarraute- hennes "Innan bilden bleknat" är en så fin skildring av en barndom...precis så är minnet beskaffat....
-
En kvinna som heller inte ska glömmas bort är Barbara Tuchman. Barbara Tuchman skrev inte skönlitteratur- hon var historiker- och en mycket läsvärd sådan. Jag kan rekommendera hennes "Augusti 1914" och "Dårskapens vägar".

Inga kommentarer: