torsdag 8 juli 2010

Famous Last Words-och en ny författarbekantskap

(Bilden ovan från omslaget till January Magazine)


Biblioteket hade utförsäljning av "gallrade exemplar" för några dagar sedan- och i min "nappade" hög hamnade också Timothy Findley's "Famous Last Words" (från 1981). Jag hade aldrig hört talas om författaren tidigare men nu har jag läst på. Han är från Kanada (det gillar jag) och den här boken rör sig i 30-och 40-talets Europa. Absurt ska det vara och Findley blandar historiska fakta och påhitt om vartannat- (det lär vara svårt att veta vad som är vilket ibland).

-

"Famous Last Words is part-thriller, part-horror story; it is also a meditation on history and the human soul. "

-

Timothy Findley (1930-2002)- var både skådespelare och författare och han influerades bland annat av Jungs psykologi. Många av hans karaktärer hör hemma i historisk tid- ("Not Wanted on the Voyage" har Noa och hans familj som huvudpersoner t ex).
-
Vi får väl se när jag har tid att läsa.....

2 kommentarer:

snowflake sa...

Det låter jättespännande! Ser fram emot att läsa sen när du har läst.

Ingrid sa...

Jag ska lägga "Famous Last Words" högt upp i min läshög- är själv väldigt spänd på den här författaren.