onsdag 14 juli 2010

The other Elizabeth Taylor


Ja, det är så hon brukar kallas- författarinnan med samma namn som den kända filmstjärnan. Elizabeth Taylor (1912-1975) arbetade bland annat som guvernant och bibliotekarie innan hon gifte sig (år 1936). Hon hann med att skriva ett dussin romaner och en del noveller. Elizabeth Taylor skildrar livet bland den engelska medelklassen - och med humor och "engelskt 'wit'". Mycket skarp iakttagelseförmåga har hon...

-

Jag har så gott som läst klart hennes roman "Angel" som handlar om en bästsäljande författarinna - hennes väg till uppgång och- så småningom också- fall. Angel eller Angelica Deverell som hon egentligen heter är en brådmogen flicka som bara har en enda dröm- att skriva (men böcker läser hon inte och hon är inte speciellt intresserad av litteratur över huvud taget). Hilary Mantel skriver i sitt utmärkta förord "The phenomenen of Angelica Deverell illustrates the axiom that nobody ever went broke underestimating public taste". Det kan man gott fundera på.....

-

Boken börjar vid förra sekelskiftet- drottning Victoria regerar ännu (men inte mycket länge till)- Angel är femton år gammal och bor tillsammans med sin mor (som är änka) i en lägenhet ovanför den specerihandel som modern nu driver efter faderns alltför tidiga död. En moster (Lottie) arbetar som uppasserska på en herrgård, "Paradise House", - denna herrgård väcker drömmar och fantasier hos Angel och hon börjar att skriva. Hennes första bok "Lady Irania" blir en bästsäljare (efter ett par refuseringar). Kritikerna sågar boken men den säljer ändå... och så fortsätter Angel sitt "författande" och blir mycket rik på kuppen. Hennes eget liv däremot är trist och mycket andefattigt.

-

Angel är inte någon sympatisk kvinna- och hon är också fullständigt befriad från humor. Egensinnig och styvnackad- hon vägrar att lyssna på goda råd och hennes drömmar och illusioner för henne slutligen in i ett egenkonstruerat fängelse....

-

Jo, jag har fattat starkt tycke för "The other Liz Taylor"- jag gillar hennes vassa penna och hennes sätt att berätta. Som jag förstår det har hon varit mycket underskattad- då känns det bra att Virago Books trycker upp hennes romaner i nya utgåvor (och med tilltalande omslag). Jag kommer definitivt att fortsätta min läsning av denna mångbottnade författarinna- hon är "very intriguing".

-

Daily Telegraph har en väldigt intressant artikel om henne.

4 kommentarer:

snowflake sa...

Mycket tänkvärt citat av Hilary Mantel. :-) Det verkar som att jag måste ge mig på the other Elizabeth nån gång, men inte just nu...
Tack för lockande inlägg!

Ingrid sa...

Roligt att du blev lite lockad. Jag blev själv så positivt överraskad av "Angel" och Elizabeth Taylor, så klart. Och dina Lehmannböcker längtar jag efter också.... ska nog kika lite på Viragos sida....

Hanneles bok-paradis sa...

Henne får jag kolla...

Ingrid sa...

Hannele: Hon skriver väldigt trevligt och är väl värd att utforska. Virago books har så fina omslag till hennes böcker också...