fredag 2 juli 2010

Om mitt förhållande till NFS Grundtvig


I går natt small fyrverkerierna över den stora bron i Öresund. Det firades 10-årsjubiléum. Dagen till ära hade Sydsvenskan en extra-bilaga med rubriken "Bron- 10 år på den ene side- och på andra sidan." Mina ögon drogs till en artikel av Niklas Orrenius- "Danmark sett från en koloniträdgård". Orrenius skriver bland annat om "nyckeln till att förstå danskheten" och då handlar det främst om Nikolai Fredrik Severin Grundtvig- här i Sverige mest känd som folkhögskolerörelsens grundare.

-

Jag satt och funderade när jag läste.... och kom plötsligt på att utan Grundtvig hade jag troligtvis inte alls funnits till. Det är nämligen så att mina morföräldrar träffades på Askovs folkhögskola (på Jylland). Karetmakarens son från Halling på Öst-Jylland lärde känna fiskhandlarens dotter från Svaneke på Bornholm. De var unga, romantiska och de törstade efter mera kunskap. Tack vare folkhögskolorna hade de en möjlighet att förkovra sig och förbättra sin situation vad gäller både lärdom och arbete.

-

Om Grundtvig vet jag alldeles för lite- men jag har tagit fram en god bok som mycket passande har titeln "Grundtvig- nyckeln till det danska?" i redaktion av Hanne Sanders och Ole Vind. (Makadam förlag).

-

Grundtvig var präst, politiker, författare, historiker, pedagog och filolog (person som sysslar med språkvetenskap). Känd som folkets man - under hans tid övergick enväldet i demokrati. Mångfacetterad var han- och han är svår att förstå (tycker jag). En konservativ revolutionär- en nationalist...man kan sätta många etiketter på honom- en sak är dock säker- oerhört viktig har han varit för Danmark och det forsätter han att vara .

-

Er lyset for de laerde blot

til ret och galt at stave?

Nej, himlen under flere godt,

og lys er himlens gave,

og solen står med bonden op,

slet ikke med de laerde,

oplyser bedst fra tå til top,

hvem der er mest på faerde.

-

(NFS Grundtvig- i Folkehöjskolens sangbog)

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

spännande historia, tur att slumpen styr åt rätt håll

Ingrid sa...

Det skriver jag under på!