söndag 28 mars 2010

Verweile doch, du bist so schön .. En tyst minut av Siegfried Lenz


Aldrig är man så lycklig- aldrig är man så olycklig som när man är ung och mycket förälskad.
-
"En tyst minut" handlar om kärlek och död och en sommar som förändrar en en hel värld för en ung pojke. Stella Petersen är en karismatisk och vacker gymnasielärare i engelska i en liten stad vid den tyska östersjökusten. Christian är hennes elev. Mellan dem växer kärleken.
-
Det är Christian som ser tillbaka i berättelsen och vi får möta Stella i fragmentariska stycken- som "snirklar" sig runt denna oförglömliga sommar- någon gång i slutet av 50-talet.
-
Romanen får inte något lyckligt slut (och det är helt uppenbart redan från början)- men det är inte det som är det viktiga- det som är betydelsefullt är Christians resa - resan in i vuxenvärlden.
För mig är den här berättelsen magisk... jag tänker på fjärilens flykt och på skimrande drömlika dagar.... men alla måste vi lära oss avskedets svåra konst. Inget är evigt. Jag lägger ifrån mig boken med en känsla av vemod men också glädje över att ha fått läsa något så vackert.....
-
"Vad som har hänt har trots allt skett och kommer att finnas kvar, och eskorterad av smärtan och rädslan, som följer smärtan, kommer jag försöka att finna det som aldrig går att ersätta". (sid.104).
-
Jag måste också få citera Martin Lagerholm i Svenska Dagbladet som skriver om "en klok gammal författares subtila och chosefria ordkonst- som avgjort kommer att finnas kvar i läsarens hjärta långt efter att den högljudda samtidslitteraturens yviga gester bleknat bort".
-
Bättre kan det inte sägas.
-
"En tyst minut" är utgiven av förlaget Thorén & Lindskog.

1 kommentar:

agnes i Lund sa...

Har precis läst ut den och är helt tagen. Så vackert - och vemodigt! Väldigt skickligt skrivet. Tyckte mycket om växlingen mellan hon/Stella och du!