lördag 20 mars 2010

Kvinnan som sköt Andy Warhol

Jag har läst Sara Stridsbergs "Drömfakulteten" som handlar om Valerie Solanas - i princip från vaggan till graven. Boken har flera fokus- dels Valeries sista tid i livet- ensam och döende på ett sunkigt hotell i Californien-

-

Berättaren:"Vad är det för material?"

Valerie: "Snö och svart förtvivlan".

Berättaren: "Var"?

Valerie: " Skithotellet. Slutstationen för döende horor och narkomaner. Den sista gigantiska förödmjukelsen."

-

dels olika fragment från Valeries barndom och uppväxt i Georgia och Florida och rättegången efter mordförsöket mot Andy Warhol med start år 1968. Berättelsen går framåt och bakåt och slutar där den börjar- på "skithotellet" (Bristol Hotel, Tenderloin district, San Fransisco).

-

Sällan har jag läst något som fängslat mig så- så välskrivet (poetiskt och också med skärpa)- Stridsberg har verkligen fördjupat sig i sitt ämne och hon går in under huden på Solanas. Jag tycker om både språket och upplägget- och ämnet.

-

"Tiden och träden faller sönder i parken. Solen bränner skamlöst genom bladverken och blommorna dör bort i sällskapsrummet. Du fortsätter att spela patient och Sister White fortsätter att spela det hon nu spelar." (Elmhurst Psychiatric Hospital, juli 1969).

-

Jag är stum av beundran inför Sara Stridsbergs författarskap.

6 kommentarer:

Bai sa...

Eg får lyst til å lese denne ein gong til, kvar gong eg les om boka.

Ingrid sa...

Jag förstår dig - jag har bara lånat boken från biblioteket men jag känner att jag vill köpa den- den finns ju i pocket-upplaga. Tänk så bra den var....

Hermia Says sa...

För ett tag sedan köpte jag Happy Sally och Drömfakulteten i pocket. Nu väntar jag på rätt tillfälle för att läsa dem. Efter din inspirerande hyllning känns det som att jag inte vill vänta så länge till.

Ingrid sa...

Drömfakulteten är något av det bästa jag läst på länge- jag hoppas att du snart får tillfälle att läsa den, Hermia.

Kajsa sa...

Jag tyckte också att den var jättebra. Jag gillade Happy Sally också, men Drömfakulteten är bättre. Alla säger att Stridsbergs senaste, Darling River, är helt fantastisk, om det är någon bok som jag VERKLIGEN vill läsa just nu så är det den. Jag står på första plats i bibliotekskön på den som tur är!

Ingrid sa...

Kajsa, jag tyckte också bättre om Drömfakulteten än Happy Sally- Jag väntar ivrigt på "Darling River" (jag står också först i lånekön på biblioteket). :-)