onsdag 3 mars 2010

Afrika


Jag är fast besluten att göra år 2010 till ett Afrika-år i litteraturens värld. Hittills har jag gjort nedslag i Sénégal, Kamerun, Ghana, Kenya, Mocambique, Zimbabwe och Elfenbenskusten. Jag kommer att följa Bibliophilias schema och därför dröjer det med rapporterna- "all in due time......"
-
Det är inte lätt att hitta översättningar till svenska- och det tar också sin tid att hitta afrikansk litteratur på engelska. För att få lite extra rekommendationer lånade jag hem böcker om Afrika utgivna på Lonely Planets förlag.
-
Min önskelista är gigantisk och jag kommer inte att ha möjlighet att vare sig köpa, låna eller läsa allt jag vill. Tyvärr.
-
Extra nyfiken är jag på:
Amadou Hampaté Bâ från Mali- han skriver på franska men finns översatt till engelska.
-
Moses Isegawa från Uganda- hans Abessynian Chronicles lockar mig. "Bildungsroman" är beskrivningen.
-
och så en berättelse som nog handlar mer om Grönland än om Afrika men dock- ett spännande möte måste det vara:
Tété-Michel Kpomassie har skrivit om sina intryck från en lång vistelse bland is och snö i "An African in Greenland". Kpomassie kommer från Togo. (Den här boken har översatts till både norska och danska).

2 kommentarer:

Johannes sa...

Hej!

Jag antar att du känner till macondo.nu, men jag tipsar för säkerhets skull ändå. Där kan man enkelt söka afrikansk (och asiatisk och latinamerikansk) litteratur i svensk översättning, land för land. Även en del texter som bara är publicerade i tidskrifter är inkluderade.

Ingrid sa...

Johannes:tack för det tipset! Nej, jag kände inte till macondo. Jag ska genast börja leta. Jättefint tips!!!