tisdag 16 mars 2010

Tema-trio skrivande svenskor


Veckans tematrio från Lyran- skrivande svenskor.
1. Maria Wine är danska men hon skrev på svenska- jag vill gärna ha med henne för hon kan verkligen skildra kvinnors längtan, utsatthet och styrka i poesi som är tidlös.
-
2. Ann Smith. Ännu en lyriker (och hon är släkt med Emelie Flygare-Carlén, vill jag minnas) som skriver starka, passionerade dikter om kvinnor och kärlek. "Sinnlighetens tecken" kan jag varmt rekommendera.
-
3. Sonja Åkesson. Hon diktar om kvinnor- om deras problem och deras vardag- om instängdheten och hur svårt livet kan vara. Just kvinnors villkor- det tycker jag Sonja Åkesson formulerar så väl i sin poesi.

2 kommentarer:

Vixxtoria sa...

Åh, Wine och Åkesson, Tycker jag också mycket om. Smith tror jag aldrig att jag hört talas om, men det låter ju som om det skulle kunna bli en trevlig bekantskap.

Ingrid sa...

Smith skriver väldigt fina dikter- mestadels kärleksdikter. Mycket sinnliga och mycket vackra.