söndag 18 oktober 2009

Välkommen till Provincetown


Provincetown.... en mycket oamerikansk amerikansk liten stad. En plats att bli inspirerad i och av- mjuka sandstränder, hav, salta vindar.... konstnärsateljéer, en mysig bokhandel.... scrimshaw
-
Inte undra på att så många författare har valt och väljer att slå sig ner på denna mycket speciella ände av "världen" (och världen här är "Cape Cod"). När vintermörkret faller här i Sverige kan jag längta till Provincetown (även om vintern kommer dit också....)

3 kommentarer:

Bokbabbel sa...

låter minsann trevligt! har du några exempel på böcker som utspelar sig där?

Anita sa...

Aldri hørt om dette stedet før, men nå har jeg sett på Wikipedia-linken og må si at det ser fint ut!

Ingrid sa...

Magix: Jag kan nämna att Annie Dillards bok "The Maytrees" utspelar sig i Truro (det är alldeles i närheten) och så vill jag minnas att både Lucy Grealy (Autobigraphy of a Face) och Ann Pratchett (Truth and Beauty) landar i Provincetown då och då. Jag ska försöka erinra mig flera böcker.... Provincetown är ett rent Mecka för författare och konstnärer.
Anita: Det är en mycket speciell plats- väl värd att besöka om man är i Massachusetts.