torsdag 15 oktober 2009

Memento mori- eller Everyman av Philip Roth


(Memento Mori är också titeln på en bok av Muriel Spark)
-
Lyrans jorden-runt-resa har nu tagit mig till Nord-Amerika och Philip Roth. Mitt val av bok för oktober månad är "Everyman". Titeln baserar sig på "den gamla historien om Envar".
-
Jag har mig veterligen inte läst något av Philip Roth tidigare och jag är mycket imponerad av boken.
-
Roth börjar med slutet- vi stiger in i berättelsen via huvudpersonens begravning. De förväntade "begravningsgästerna" är närvarande- så tar dottern till orda och jag känner att jag vill citera: " There's nothing more we can do. Dad. There's no remaking reality. Just take it as it comes. Hold your ground and take it as it comes"
-
Boken snirklar sig sedan genom huvudpersonens (envars) liv - och vi kan ställa oss många frågor när vi följer raderna- "Hur blev jag den jag blev"? "Är det så jag ville ha det?" Roth får oss att inse hela vår mänskliga skröplighet- både till kropp och själ. Jag tycker att "Everyman" är ett litet mästerverk.
-
"He never thought of himself as anything more than an average human being"
-
"My God, he thought, the man I once was! The life that surrounded me! No "otherness" to be felt anywhere! Once upon a time I was a full human being."
-
"Old age isn't a battle; old age is a massacre"
-
"Everyman" har fått mig intresserad av Roth som författare och jag har tänkt läsa några böcker till ur hans digra produktion.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Jeg ser at du ikke har "Spectatia" på blogglisten. Det bør du ha, hvis du er interessert i Philip Roth. Hun er nemlig hans no-1-fan!

Ingrid sa...

Tack för tipset!

Lyrans Noblesser sa...

Ja, det är Spectatia som fick mig intresserad av att läsa Roth :-) Och jag anser också att Envar är ett mästerverk.

Lilla O sa...

Håller med! Det är en fantastisk bok.